donderdag 27 februari 2014

Gratis haakpatroon: Boodschappen-netje!



Steevast heb ik er een paar van in mijn tas zitten; de zelfgehaakte boodschappen-netjes die ik heb gehaakt n.a.v het haakpatroon van PURLBEE. Ze zijn stevig, nemen weinig ruimte in beslag en zijn keer op keer te gebruiken! Wat anderen mensen hebben met hun mobiele telefoon, heb ik met m'n gehaakte netjes: zonder ga ik absoluut de deur niet meer uit! Want wat zijn ze ideaal voor boodschappen bij de (super)markt! Af en toe even in de was (of een sopje) en ze zijn weer helemaal als nieuw.


Regelmatig krijg ik opmerkingen/vragen over de netjes. Men is altijd erg verbaasd als ik vertel dat ik ze zelf heb gehaakt. Vreemd, wat ze zijn echt heel erg gemakkelijk om te maken! Om iedereen te overtuigen én aan te sporen om ze ook te gebruiken (hoe minder plastic zakjes; hoe beter!) heb ik het oorspronkelijke Engelse patroon van PURLBEE vertaald. Hieronder vind je een duidelijk stappenplan met foto's.
 -----------  Update -----------

Inmiddels heb ik zelf een nóg lichter gehaakt netje weten te bedenken en uit te werken. Het gratis patroon vind je hier (of klik op onderstaande foto). Ook al weegt het netje slechts 6 gram (!) en past het met gemak in een lucifersdoosje; het is sterk en groot genoeg voor zo'n 16 mandarijnen. Of 8 grote appels.... of 6 peren... Ik zeg: vaarwel plastic zakjes bij de fruitafdeling!


----------- // -----------

Toch liever het netje van Purlbee haken? Zie dan het haakpatroon hieronder:

VERTAALD HAAKPATROON - BOODSCHAPPEN NETJE (VAN PURLBEE)

Voor je begint:  Het netje wordt gehaakt in een spiraal. 
Je hoeft dus (vóór iedere nieuwe rij) géén beginlossen te haken.

 Tijdens het haken (al redelijk vanaf het begin) zal je haakwerk 
gaan 'krullen'. Dit is absoluut niet erg. Haak gewoon door volgens 
het patroon en je zult zien dat het helemaal in orde komt.

In het originele, Engelse patroon wordt een steken-markeerder gebruikt.
In mijn beleving kun je dit netje ook prima haken zonder; wel even goed tellen dan ;-)

 Benodigdheden


Een bolletje dun katoen (van ± 50 gram).
Een iets dikkere haaknaald dan op het etiket staat aangegeven.
Schaar en (vergeten op de foto te zetten) een stompe naald.

Tip: Loop eens binnen bij een kringloopwinkel. 
Heel vaak vind je hier prima restjes/bolletjes katoen!

Stap 01


Maak een opzetlus en haak 6 lossen. Haak een halve vaste 
in de eerst gehaakte losse om een ring te vormen.


Stap 02


Haak 11 vasten ín de ring (je haakt dus niet door de steek, 
maar door het gat van de ring; dus óm de lossen heen).


Stap 03


Haak in elke steek 2 vasten 
(je meerdert dus naar 22 vasten).

 Stap 04



Haak 2 lossen en haak een vaste in de volgende steek.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 2 lossen) krijgt.


Stap 05



Haak 4 lossen en haak een vaste om het eerste (2)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 4 lossen) krijgt.


Stap 06
 



Haak 6 lossen en haak een vaste om het eerste (4)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 6 lossen) krijgt.


Stap 07



Haak 8 lossen en haak een vaste om het eerste (6)lossen boogje.
Herhaal dit nog 21 keer, zodat je 22 lossenboogjes (van 8 lossen) krijgt.


Stap 08

 Blijf voorgaande stap herhalen (8 lossen; vaste in volgend lossenboogje) totdat je 
een netje hebt van ± 40 cm hoog (of langer, maar dan heb je meer katoen nodig).

Stap 09
 

Heb je de juiste hoogte bereikt? Haak dan een laatste keer (na de 8 lossen) een vaste om 
het volgende lossenboogje en haak vervolgens, om dit zelfde lossenboogje, 6 vasten.


Stap 10


Haak om elk volgend lossenboogje 7 vasten tot je helemaal rondom bent.

Stap 11


Haak nog één rij/toer rondom; in elke steek een vaste.

Stap 12



Haak 50 lossen; sla 25 steken over en 
haak een vaste in de volgende (dus 26-ste) steek.


Stap 13




Haak in de volgende 54 steken een vaste en herhaal stap 12.
Haak in elke volgende steek een vaste tot je weer bij het eerste hengsel bent.

 Stap 14




 Haak 50 vasten om het eerste hengsel (50 lossenboog)
Haak in elke volgende steek een vaste totdat je bij het tweede hengsel bent.

 Stap 15


Haak 50 vasten om het tweede hengsel (50 lossenboog).
Haak in elke volgende steek een vaste tot je weer bij de eerste hengsel bent.
Hecht af; knip je draad en werk losse draden netjes weg.

Je boodschappen-netje is klaar!


Super handig voor groente, fruit en/of andere boodschappen!


Nogmaals; Bovenstaand patroon is afkomstig van PURLBEE
 Benieuwd naar mijn eigen, leuke en handige (afval besparende) zelfmaakprojecten? 
 Ook ben ik te volgen op Facebook en/of Pinterest!

40 opmerkingen:

  1. Via Marjan van muziek en meer kom ik op je blog terecht!
    Wat handig zo'n netje! Dat is echt iets wat ik ook nodig heb (onderin m'n fietstas omdat ik altijd meer meeneem dan ik eigenlijk wilde...)

    Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    Groetjes,
    Marian (creahoekjemarian)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik haakte het netje en vind het goed gelukt. Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. super leuk dit netje ga het zeker haken

    groetjes ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, ga er zeker ook een paar maken, bedankt voor het delen!*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zulke netjes maakte ik 50 jaar geleden al tijdens de handwerkles op de lagere school. (Allemaal in rood/wit/blauw katoen) Nostalgie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk duidelijke uitleg. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben met y netje bezig maar nu heb. Ik een vraagje.
    Telt de vaste om het Lossenboogje OK mee als vaste Omdat je vanaf deze vaste al telt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johanna, wat leuk dat je het netje aan het haken bent! Welke vaste om welk lossenboogje bedoel je? Er staan er namelijk een aantal in ;-). Om een zo duidelijk mogelijk antwoord te kunnen geven, hoor ik het graag.

      Verwijderen
  8. Hoi Aukje het gaat om de vaste die je om het lossenboogje maakt.
    Dank voor de snelle reactie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johanna, Als het gaat om vaste om de lossenboog bij stap 5 t/m 8: na het maken van de vaste om de lossenboog haak je het aantal opgegeven lossen. die zet je dan weer vast met een vaste op het volgende, onderliggende lossenboogje. Bij stap 9 tel je de eerste (aanhechtingsvaste) vaste al mee. Vandaar dat je in dit lossenboogje er nog maar zes bij haakt, terwijl je in de volgende lossenboogjes er zeven haakt). Ik hoop dat het zo duidelijk is. Succes maar weer!

      Verwijderen
  9. Heel weg bedankt nu komt t helemaal goed dank voor de hele goede uutleg

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Superpatroon, en het was ook zo klaar! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superpatroon, en het was ook zo klaar! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga niet omhoog met netje haken doe ik iets fout of hoort dit zo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjo, dat is gek. Het kan zijn dat je nog net niet genoeg rijen/toeren hebt gehaakt om het 'omhoog gaande effect' te zien. Hoeveel rijen/toeren heb je al gehaakt?

      Verwijderen
    2. he hoi, misschien hier een tip voor jou probleem ik ben na een toer of zes i.p.v. 8 lossen over gestapt op 6 lossen toen kwam het wel goed succes

      Verwijderen
  13. Erg leuk ik ga volgende maand op vakantie en ga dit lekker maken als het eens een dagje regent. Maar welke durablekatoen is het precies, als ik ga googlen krijg ik alleen die ouderwetse langwerpige bolletjes. Ik hoop van je te mogen horen en hartelijk bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elly, wat een goed idee om het mee op vakantie te nemen. Kun je er heerlijk ontspannen aan werken ;-). Ik had nog een partij durable katoen liggen (zoals op de foto getoond), maar elke willekeurige, dunne katoen (voor haaknaald 2,5 - 3,5) is geschikt. Bijvoorbeeld Catania, Katia, Phildar of Rio...... Haak je het tasje met verschillende kleuren, zorg dan dat de draaddikte gelijk is. Heel veel plezier en succes!

      Verwijderen
    2. Hartstikke bedankt voor je antwoord. Ik zag wel bolletjes durable katoen maar die waren maar 20 gram en jij had het over 50 gram, ik ben daardoor in de war gebracht.Nou ik heb heel wat catania liggendus....

      Verwijderen
  14. Wat heb je het mooi duidelijk en met veel foto's uitgeschreven! Ik ben ook aan de haak geslagen met dit patroon en laat het binnenkort op mijn blog zien, uiteraard met een link naar jouw blog.
    Sowieso is je blog interessant en boeiend!
    Groetjes,
    Akkelien (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel , Akkelien! Leuk dat je het patroon wilt delen; hoe meer mensen minder plastic gebruiken; hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vandaag mijn eerste netje gehaakt. Jouw blog inspireert me om minder plastic te gebruiken. Het kost tijd en moeite, maar het gaat steeds beter. De volgende stap is katoenen broodzakken maken. Dank je voor je ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat super om te lezen! Elk stukje plastic minder is er weer één. Heel veel succes met alles.

      Verwijderen
  18. Goed idee dit netje, zeker omdat vanaf nu de plastic tasjes in de ban worden gedaan. Bedankt voor de moeite die je hebt genomen voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi! Wat een fijne uitleg! Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik verwijs hier komende graag week naar op Breiclub.nl, ter inspiratie voor de lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kan ik dit ook maken als ik nog 0 haak ervaring heb. Nu wat filmpjes op youtube bekeken maar ik snap het nog niet helemaal. Misschien eerst eens oefenen met makkelijkere patronen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Marleen,

    Op zich is dit een vrij makkelijk patroon, maar als je echt geen enkele haakervaring hebt is een beetje oefenen misschien niet verkeerd ;-). Op internet vind je heel veel filmpjes om de lossen en vasten te leren. Wel nog een kleine waarschuwing; haken werkt vrij verslavend ;-). Heel veel succes en mocht je tzt een boodschappennetje gehaakt hebben, dan hoor ik het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je dan ga ik eerst eens oefenen. En zorgen dat ik een goede haaknaald en bolletje katoen heb. Ik ga er binnenkort eens rustig voor zitten.

      Verwijderen
  22. Ik ben er ook mee bezig maar 1 hele bol verder... begint deze pas om te krullen. Er gaan dus om 40 cm te krijgen meer bollen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik heb er een aantal gehaakt, maar nu heb ik een probleem, zodra je er boodschappen in doet rekt het ontzetten uit, hebben jullie daar geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. dank je wel... ik leen dit met een link naar deze site voor op mijn blog. Krijg je vast extra volgers mee...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zag hem net bij Elizabeth, dank voor de goede uitleg, heb nog heel veel restjes wol en katoen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk en makkelijk tasje om te maken. Ik heb er nu al een ontelbaar aantal gemaakt en ook weer weggegeven. Zelf heb ik er op allerlei handige plekken liggen om snel mee te kunnen nemen! Heel veel bedankt voor dit super patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een enig idee. Ik heb er meteen eentje gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt voor je uitgeschreven patroon. Ik heb gehaakt met Catania katoon voor naalden 2.5-3.5 en dan met naald 4 gehaakt. Bij 40cm hoogte begonnen aan de rand. Maar als proef deed ik er wat fruit in, maar de tas rekte wel uit tot bijna 1,5 keer de lengte. Hij is dan eigenlijk te lang en te smal. Waar kan dat aan liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo leuk. Ik heb een vergrote versie gemaakt voor het vervoeren van de heel grote bal die ik op gymnastiekles gebruik. Daarbij heb ik macramedraad gebruikt, haaknaald nummer 5. Ben doorgegaan met meerderen tot boogjes van 12 lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat kan ik doen om het uitrekken te voorkomen ? Ze worden veel langer als ik er wat in doe!

    BeantwoordenVerwijderen