maandag 26 januari 2015

Gratis haakpatroon: Superlicht (fruit)netje

Een tijdje geleden vertaalde en plaatste ik het haakpatroon voor een boodschappen netje van Purlbee. Een handig netje, maar (vanwege het gewicht) is het wel aan te raden om éérst je fruit af te wegen en het daarna pas in je netje te stoppen. Dat moet anders kunnen, dacht ik en haakte en probeerde net zolang tot ik een variant had bedacht die superlicht en klein is. En met een netje dat slechts 6 gram weegt kan ik met trots zeggen: het is gelukt!!!

Niet alleen weegt het netje bijna niets; ook het formaat is zeer prettig. Je neemt er zo een paar mee in je jas/broekzak! Ondanks het kleine formaat en het minimale gewicht, is het netje toch nog stevig en groot genoeg om er heel wat in kwijt te kunnen. Zo stop je er bijvoorbeeld 16 mandarijnen of 8 grote appels of 6 peren in. En je gebruikt ze keer op keer. Zonder (plastic) afval! Mochten ze, na verloop van tijd, een keertje een wasbeurtje nodig hebben, dan houd je ze simpelweg even onder de kraan of haalt ze door een klein (Ecover)sopje.

Om zoveel mogelijk mensen te inspireren en motiveren om plasticlozer te gaan leven/boodschappen doen, deel ik graag én gratis mijn haakpatroon. Voor iedereen die niet kan (of wil) haken verkoop ik de netjes ook per stuk voor 2 euro of drie stuks voor 5 euro (prijzen zijn exclusief verzendkosten). Meer informatie vind je hier. Toch liever zelf aan de slag? Heel veel succes en plezier! En mocht je er niet uitkomen, dan kun je me altijd mailen (doemijmaaruiensoep@gmail.com)

 Gratis haakpatroon 
 Superlicht (fruit)netje!

De inhoud van 3 netjes.....
.... op de fruitschaal.


Benodigdheden

Bolletje Durable borduur/haak katoen in gewenste kleur 
(of ander héél dun haakkatoen) • Haaknaald nr. 20 en haaknaald nr. 2,5
Veiligheidsspeld • Dunne (stompe) naald • Schaar.


Durable borduur/haakkatoen is in heel veel verschillende kleuren te koop.
Zowel online als in een fournituren/wol-winkel, maar bijv. ook bij Pippoos.


Haakpatroon


Als je het netje ziet, vraag je je misschien af welke steek er is gebruikt. Maar een nieuwe steek 
onder de knie krijgen is voor dit patroon echt niet nodig: je haakt het netje gewoon met de vaste! 
De truc ligt namelijk in het gebruik van een hele dikke haaknaald in combinatie met 
een heel dun draadje. Hierdoor krijg je losse, open gaten met weinig 'draadmassa'. 
Toegegeven: het is een beetje lastig haken, maar oefening baart kunst. En als je eenmaal 
een netje af hebt, kun je er heel lang plezier van hebben! Heel veel succes!

Voor je begint: 

Belangrijk is (en ik spreek uit ervaring ;-)) dat je het netje niet te strak haakt.
Door zo los mogelijk te haken, ontstaan soepele, 'open' steken, waardoor het netje, 
als het klaar is), goed rekt en daardoor voldoende ruimte biedt voor je fruit/groente.

 Je haakt het netje in een spiraal. Je hoeft dus niet elke rij (toer) af te sluiten 
met een halve vaste en de nieuwe rij te beginnen met een beginlosse.

Haken met een dunne draad in combinatie met een (zeer) dikke haaknaald is best 
even wennen. Door de grote steken kun je snel het overzicht van de steken kwijtraken.  
Gebruik daarom een veiligheidsspeld om telkens de eerste steek 
van een nieuwe rij mee te markeren. Zo heb je een beetje 'houvast'.


Begin: Maak met de dikke haaknaald (nr. 20)
een magische ring en haak hiermee verder:

Rij 1: haak 6 vasten in de ring.

Rij 2: Haak in elke steek 2 vasten (deze rij telt 12 vasten).

Rij 3: Haak in elke steek een vaste, maar haak in elke tweede steek twee vasten.
(deze rij telt 18 vasten)

Rij 4: Haak in elke steek een vaste, maar haak in elke derde steek twee vasten.
(deze rij telt 24 vasten)
Vanwege het lastige haken met de grote, open steken, trek ik hier altijd pas de magische ring dicht.

 Rij 5 t/m 9: Haak in elke steek een vaste (elke rij telt 24 vasten).
 Wil je een nog groter netje? Haak dan bij deze stap meer rijen/toeren naar wens.
In plaats van de aangegeven 5 bijvoorbeeld 6 of 7 rijen/toeren. 

Rij 10: Haak in elke steek een vaste, maar haak elke derde en vierde steek samen.
(deze rij telt 18 vasten)

Rij 11: Haak in elke steek een vaste, maar haak elke tweede en derde steek samen.
(deze rij telt 12 vasten)

Wissel nu van haaknaald en 
haak verder met haaknaald nr. 2,5

Rij 12: Haak om elke (grote) steek 15 vasten.
Sluit met een halve vaste in de eerste vaste.

Rij 13: Haak een beginlosse en vervolgens een
vaste in elk van de volgende 45 steken.
Haak 100 lossen (dit wordt je eerste hengsel).
Sla 45 steken over en haak een vaste in de volgende steek.
Haak in de volgende 45 steken een vaste.
Haak 100 lossen (dit wordt het tweede hengsel) en
sluit met een halve vaste in de eerste vaste.

 Hecht af en werk losse draden netjes weg.
Zorg ervoor dat je met de restdraad aan de onderkant de 
dichtgetrokken magische ring (een aantal keer) goed vastmaakt.

Het (fruit)netje is klaar!
Zo klein en licht dat er wel drie stuks in mijn hand passen!
----------

 Meer handige patronen/tips om (plastic) afval mee te besparen? 
Kijk dan eens hier of op mijn Pinterest Pagina.
En als je het leuk vindt, kun je mij ook volgen op Facebook!

-------------




15 opmerkingen:

  1. Hoi, heb het net van Purl Bee ook al een paar keer gehaakt, ga deze ook proberen.
    Bedankt voor het delen van het patroon! Groeten van Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gooi alle losse appels in de weegschaal vd supermarkt...druk de bon af en plak deze op n doosje waar iets anders in zit...tegenwoordig scan ik alles zelf...en de appels gaan gewoon los in mn stoffen boodschappentas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk!
    Ik kan nog niet haken, maar ga het patroon bewaren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo, ik heb eerst het andere netje gemaakt, dat viel me goed mee. Het ziet er heel leuk uit met verloopgaren. Nu wou ik dit ook eens proberen, maar ik vind het wel een stuk moeilijker. Ik heb katoen gebruikt voor haaknaald 2-2,5. Voor de eerste toer moest ik alle steken markeren, anders raakte ik er niet meer wijs uit. Heb jij nog tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jill, Ja, het is (in het begin) best een beetje lastig. Probeer zo los mogelijk te haken, waardoor je grote lussen krijgt. En maak de magische ring niet te klein. Op deze manier blijven de grote, losse steken wat mooier uit elkaar staan en kun je de steken beter zien. Maar het is inderdaad even lastig. Het is ook wel een beetje een kwestie van oefenen/wat vaker doen. Nu ik zoveel netjes heb gehaakt, lukt het mij zonder moeite. Gewoon volhouden dus ;-) Het lukt jou ook vast wel! Succes! Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande tips. Groetjes Oukje.

      Verwijderen
    2. Oukje, bedankt voor de tips. Het gaat inderdaad beter met wat oefening. Ik ga ook nog wat verschillende materialen uitproberen. Groetjes!

      Verwijderen
  6. hallo, ik zou dit ook willen proberen, maar zou er een alternatief zijn voor die haaknaald van 20mm?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het (fruit/groente) netje wilt proberen. Om 'm zo licht (en toch sterk) te krijgen is haaknaald 20 toch wel noodzakelijk. Door het haken met een hele dikke haaknaald in combinatie met de hele dunne draad, krijg je namelijk hele grote, losse steken. Een mooi netje dus. Op het moment ben ik ook nog bezig met een andere manier. Voor alle niet-hakers of diegene die het nog net een te lastig klusje vindt. Ik ben er nog even mee bezig, maar als ik eruit ben zal ik gelijk het patroon met jullie delen!

      Verwijderen
    2. bedankt! ik ben er ondertussen uit en maakte de haaknaald zelf uit een dikke tak! ( jammer dat ik geen foto kan toevoegen) ik ben ondertussen halfweg mijn eerste proefnetje.

      Verwijderen
    3. Wat leuk om te horen, Sjarai! En ik ben heeeeel erg benieuwd naar je zelfgemaakte haaknaald. Over doorzetten gesproken ;-). Super, hoor! Kun je anders een foto mailen naar: doemijmaaruiensoep@gmail.com? Ik zou het erg leuk vinden om je haaknaald én (beginnend) netje te zien!

      Verwijderen
    4. Nee haken is absoluut niet mijn ding. Iets van stof maken achter de naaimachinechine is een ander verhaal. Maar wat dacht je van een filmpje op YouTube?

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super handig. Ik ga er zeker haken.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Top Sofie! En mocht je vragen hebben, dan kun je mij altijd mailen!

      Verwijderen