maandag 13 april 2015

Zilver 'poetsen' met Baking Soda

Over een paar dagen wordt mijn oudste dochter 12 jaar. Terwijl zij ongeduldig de dagen telt, ben ik al druk bezig met alle nodige feest-voorbereidingen: partijtje organiseren, vrienden en familie uitnodigen, lekkere taart-recepten uitzoeken, boodschappenlijstje schrijven, traktatie maken... Zoals alle ouders wel herkennen; een erg leuke, maar drukke periode. Stiekem dus best wel fijn; die super-zilver-schoonmaak-tip op Pinterest. Niet alleen waren m'n bruin uitgeslagen zilveren gebaksvorkjes binnen 20 minuten en zonder chemische middelen weer blinkend schoon; ook kon ik ondertussen mooi mijn was ophangen. Twee vliegen in één klap dus. En dat is best lekker in deze drukke dagen ;-)

Note: Persoonlijk ben ik erg enthousiast over deze schoonmaakmethode, maar voordat je zelf 
aan de slag gaat, is het verstandig om eerst even de waarschuwing helemaal onderaan te lezen.

 Zilver 'poetsen' met Baking Soda.



 Benodigdheden:

Stuk aluminum folie • Baking Soda • keukenzout • kokend water • glazen, platte ovenschaal 
droge (zachte) katoenen doek (ik gebruikte een stuk hydrofiel doek).

Stap 1

Verkreukel een stuk aluminium folie en leg deze in de glazen, platte ovenschaal.
Plaats hierop het zilverwerk.

Stap 2

Strooi wat keukenzout en een flinke laag Baking Soda over het zilverwerk en giet
hier vervolgens kokend water over. Schrik niet; er gebeurt meteen van alles.
Niet alleen gaat het mengsel borrelen; ook ontstaat er een vieze, naar zwavel ruikende, damp.
Dit is een goed teken; het betekent dat de viezigheid/aanslag van het zilver loskomt. 


 Stap 3

Zodra de aanslag verdwijnt kun je het zilverwerk (voorzichtig; want het water kan nog heet zijn)
uit het badje halen. In het mijn geval liet ik de vorkjes ± 10 minuten in het badje liggen.

Stap 4

Spoel het zilverwerk goed af onder lauw water en wrijf met de droge doek schoon en droog.

 En zo verander je je zilverwerk, in no time, van dit:


 .... naar dit:


 LET OP!
Pas op met verzilverde objecten. Laat deze niet te lang in het badje liggen, want dan kan het zilveren laagje loslaten. En dat is natuurlijk nou net NIET de bedoeling. Ook ornamenten (zoals mooie steentjes, emaille etc...) kunnen (bij te lang weken) loslaten of enige schade ondervinden. Zo bleek één emaille bloemetjes op een vorkje toch ietwat aangetast te zijn in het badje. 

Gezien de vele, enthousiaste pins op Pinterest (zie hier) denk ik dat (als je goed oplet 
op wat en hoelang je in het baking soda badje stopt) er niet zo heel veel kwaad kan, 
maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, vandaar de bovenstaande waarschuwingen.


Het meest linker bloemetje was voor het badje een stuk witter. Gelukkig is de rest nog prima.
  
Meer handige patronen/tips? 
Kijk eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten