maandag 15 december 2014

Ballonnen van Dirk Scheele

Hoe schrijnend; fiets ik vanmorgen met de laatste lichting geraapte zwerfblikjes voor Serious Request naar de oud ijzerboer, tref ik op de terugweg een hele groep jonge schoolkinderen op het sportveldje bij de Kleverlaan/Jan Haringstraat. Blij dansend en springend op een muziekje. Met cameraploeg én een heleboel ballonnen. Ik kreeg meteen een naar voorgevoel en besloot te gaan informeren of die ballonnen ook daadwerkelijk de lucht in zouden gaan. Bij het hek trof ik een vrouw, die juf bleek te zijn van één van de deelnemende klassen. Zij vertelde me dat het om een (actie)video gaat met Dirk Scheele t.b.v. Serious Request. Ook zij was totaal niet gecharmeerd van de ballonnen en bleek niet eens op de hoogte te zijn geweest van deze actie.

Terwijl ik nog even met haar praatte vlogen de eerste, paarse ballonnen al de lucht in. De overige gele, witte en blauwe werden, bij elkaar gebundeld, vastgehouden door volwassenen. Maar helaas niet voor lang. Na een aantal opnames, bleek het tijd te zijn voor een nieuw, laatste shot. De ballonnen werden stuk voor stuk aan de kinderen uitgedeeld. Beseffende dat ik te laat zou zijn, kon ik het toch niet langer meer aanzien en besloot ze te confronteren.

Ik vond en sprak de verantwoordelijke van de actie en vertelde haar hoe erg ik het zou vinden zijn als de ballonnen de lucht in zouden gaan. Waarom niet de kinderen gewoon de ballonnen vast laten houden en daarna netjes opruimen of in de klas hangen. Of beter nog; waarom niet gekozen voor een ander vrolijk uitziend alternatief (vlaggetjes; geschminkte gezichtjes; leuke hoedjes....) die NIET zo enorm milieuvervuilend en dodelijk voor onschuldige dieren zijn! Haar reaktie: "Maar het mag. We hebben het gevraagd. En het zijn er niet meer dan 100."

..... Ik viel even stil, hervatte mij en sprak wederom mijn grote teleurstelling uit. Terwijl ik weg liep, hoorde ik de kinderen juichen; al hun ballonnen gingen de lucht in. Er lag al één kapotte op het veld. Die heb ik maar mee naar huis genomen en veilig weggooid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten