vrijdag 14 november 2014

Zelf maken: Kruidnootjes!

Vanaf september hebben ze al vanuit de winkels naar me liggen lonken.... heerlijke, knapperige kruidnootjes! Maar ik heb me niet laten verleiden tot het kopen van een zakje. A: vanwege de plastic verpakking en B: uit principe...kruidnootjes eet je pas als Sinterklaas in het land is! Punt uit! Toch moet ik eerlijk toegeven twee keer gezondigd te hebben. Niet door het kopen van een zakje in de winkel, maar door ze zelf te maken.

Van speculaas-mix kun je ook heerlijke kruidnootjes maken ;-)
De eerste keer was vlak voor de herfstvakantie. Mijn dochter Maartje opperde of ik van de speculaas mix (in papieren zakje gekocht bij Korenmolen de Zandhaas) misschien ook kruidnootjes kon maken. Om dan tijdens de vakantie 'het pepernoten spel' te kunnen spelen. De combinatie vakantie, kruidnootjes en 'het pepernotenspel' kon ik niet weerstaan en kort na haar voorstel stonden we samen balletjes te draaien van het deeg wat eigenlijk bedoeld was om speculaasjes mee te bakken. Het duurde slechts enkele dagen en de de heerlijke kruidnootjes waren alweer op....

De tweede keer is heel recent. Met het oog op de (zeer nabije) intocht kocht ik afgelopen week een (papieren) zakje biologische kruidnoten mix bij Dille & Kamille. Zo'n heerlijkheid in huis halen is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Op woensdagmiddag was het raak. Voor ik er erg in had, werden er weer fanatiek balletjes gedraaid en (eenmaal afgebakken) allemaal opgegeten ;-)


Vanavond heb ik ze weer staan bakken, maar nu blijven ze echt achter slot en grendel (lees: in de weckpot) tot de Goed Heilig man zijn voet aan wal heeft gezet. Dit keer geen kant en klare mix, maar een zelf gemaakt deeg met volkoren spelt meel en kokosbloesemsuiker, naar een recept van Jacoline. Morgen komt de Sint; het wordt een heerlijke tijd!

Nieuwsgierig geworden naar het pepernotenspel? 
Benieuwd naar een paar (afvalbesparende) kruidnootjes-bak-tips? 
Houd dan mijn Facebook pagina in de gaten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten