donderdag 3 juli 2014

DIY - Kleurige waskrijtjes

Eenmaal (hier) gezien op internet, moest ik ze ook maken! Gelukkig had ik nog een hele berg waskrijtjes liggen. Ooit gekocht op de vrijmarkt, maar (tot nu) eigenlijk een beetje vergeten.... Met m'n jongste dochter (die al net zo dol is op knutselen) hebben we er samen een heerlijke woensdag-knutsel-middag aan beleeft. Weliswaar niet helemaal op de juiste manier gemaakt (véél te kort in de oven omdat ik was vergeten Fahrenheid naar Celsius om zetten ;-) ) en ook een muffin-bakplaat minder (in tegenstelling tot de uitleg op internet, bleven er bij ons wél gekleurde vlekken achter in de bakplaat); maar dat kon de pret niet drukken! Vooral niet toen we, na geduldig wachten op het drogen, het eindresultaat zagen! Ondanks alles toch nog een prachtige resultaat! Nu al benieuwd naar alle tekeningen die mijn dochters ermee zullen maken...

DIY - Kleurige waskrijtjes


Benodigdheden

 
Veel oude/gebroken waskrijtjes • Oven • Een (oude) Muffin bakplaat *
(lees helemaal onderaan waarom ik een 'oude' bakplaat aanbeveel)

Stap 1

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.
 'Pel' ondertussen de papiertjes van de krijtjes en breek 
daarna de 'kale' waskrijtjes in kleine stukjes.



Stap 2

Vul de rondjes van de muffin-bakplaat met de stukjes waskrijt. 
Doe dit naar eigen smaak (dezelfde kleurtinten bij elkaar of juist allemaal verschillende).
Zorg dat de rondjes minimaal tot de helft gevuld zijn.


Stap 3

Plaats in de voorverwarmde oven voor ± 15-20 minuten.
Laat daarna goed en lang afkoelen. In de, op internet gevonden beschrijving, 
hebben ze het over 'overnight'.... dus zeker een aantal uur!

 
 Eenmaal goed afgekoeld houd je de bakplaat op z'n kop en klop je de vormpjes eruit. 
Lukt dit niet? Plaats dan het bakblik zo'n 10 minuten in de vriezer en probeer het opnieuw.

Let op!


*Helaas is mijn muffin bakplaat er niet helemaal schoon en ongeschonden uitgekomen. 
In de vormpjes zijn (niet schoon te krijgen) gekleurde vlekken achtergebleven. Dit kan komen 
omdat ik de oven te heet had gezet (zie bovenstaande intro tekst) en dat daardoor de waskrijtjes 
er teveel in zijn gaan 'branden'. Het kan zijn dat dit bij de juiste, lagere temperatuur niet gebeurt.  

 Voor de zekerheid raad ik iedereen aan om een oude muffin bakplaat (kringloopwinkel?) 
te gebruiken en deze, na het maken van de waskrijtrondjes, alleen nog maar voor eventuele, volgende waskrijtrondjes te gebruiken en NIET meer voor cakes en/of andere consumpties.

Veel succes en plezier!

Meer leuke (bespaar) tips en DIY's?
Kijk eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!

4 opmerkingen:

  1. Wat zou er gebeuren als je papieren muffinvormpjes in de bakplaat zet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang dat gaat plakken.... Als je in het papieren muffin vormpje dan weer een laagje aluminium folie doet, dan zou het moeten lukken, denk ik. Persoonlijk doe ik dat liever niet; hoe minder afval, hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag ik komend seizoen je (geruïneerde) bakblik een keer gebruiken voor de bevers? Ik vind het een prima opkomst-idee en dan kom ik ook een keer van mijn oude krijtjes af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemiddag,wat een leuke diy! Ik heb de krijtjes gemaakt in een siliconen bakvorm, in de oven op 150 graden. Ze zijn goed gelukt. Maar ook bij mij vlekken in de vorm achter gebleven. Dat geeft niks, die vorm blijf ik gewoon voor dit gebruiken. Bedankt iig voor deze diy! Groetjes Maartje

    BeantwoordenVerwijderen