dinsdag 10 juni 2014

DIY - Trekkoord zakje

Ik maak ze van oude (vintage) kussenslopen: de (voor mij) onmisbare trekkoord-zakjes. De kussenslopen koop ik bij de kringloopwinkel (en na ze gewassen en gestreken te hebben) naai ik er super handige, vrolijke zakjes van. Zodat ik heel wat onverpakte lekkernijen, makkelijk en hygiënisch mee naar huis kan nemen. Zo gaan er op de markt (of bij de notenboer) nootjes, rozijnen en gedroogde mango in; bij de molen muesli en granen; met pasen chocolade eitjes en bij de bakker af en toe een heerlijk croissantje. Met het handige trekkoordje sluit je het zakje snel en makkelijk. Eenmaal thuis gaat het zakje net zo makkelijk weer open en stop ik de inhoud (voor een langdurige houdbaarheid) in een weckpot. Na een eventuele wasbeurt ligt het zakje weer klaar om opnieuw te gebruiken!
DIY - Trekkoord zakje


Benodigdheden 

Eén (of meer) gewassen en gestreken, oude kussensloop
Spelden • Wit papier • Potlood • Liniaal of meetlint • Schaar 
Naaimachine en garen • Klein bolletje haak-katoen en haaknaald.

Voor je begint: In dit patroon heb ik de maten 19 x 25 aangehouden. 
Hiermee maak je een (relatief) klein trekkoordzakje. Wil je een groter zakje?
Houd dan een eigen, groter formaat aan. Het principe blijft hetzelfde ;-).

Stap 1

Knip de binnenflap voorzichtig langs de zijkant open 
en vouw deze naar buiten. Leg de sloop plat op tafel.
 
   
Stap 2

Neem het witte papier en teken teken hierop je (eigen) gewenste maat.
 Houd rekening met ± één extra centimeter rondom voor de zoompjes.
 Knip uit.


Stap 3

Speld je uitgeknipte kader vast op de sloop.  
Let op: 
Leg 'm niet op de enkele laag van de, net naar buiten gevouwen, 
binnenflap, maar op de dubbele laag van de sloop zelf!


Knip uit en verwijder het papier. 
Speld de twee laagjes stof, zoals ze nu liggen, aan elkaar vast.

 

Stap 4

Knip (zowel links als rechts op een afstand van 6 cm 
vanaf de bovenkant) een inkeping van ± 1 cm door beide lagen.


Plaats, voor de zichtbaarheid, naast beide inkepingen (horizontaal) een speld.


Stap 5

Naai, vanaf de inkeping rechts naar de inkeping links,
zo dicht mogelijk langs de rand een zigzag steek.


Stap 6

Keer het zakje binnenste buiten.


Naai nu met een stiksteek (op ± 8 mm van de rand) over 
het dichte gedeelte (dus vanaf punt A tot punt B).


Keer vervolgens het zakje wéér binnenste buiten.


DE TUNNELTJES

Stap 7

Zigzag eerst de 4 zij-randjes van de losse flapjes....


... en stik ze daarna in een smal, dubbel zoompje.


Stap 8

Maak nu een smal dubbel zoompje aan de bovenkant 
(eerst zigzaggen is niet nodig).

Klap dubbel en naai (over het stiksel van het net genaaide zoompje) vast.


Stap 9

Herhaal dit (stap 8) ook bij het andere 'flapje'.
 

HET TREKKOORDJE

Stap 10

Haak (van katoen) twee afzonderlijke koordjes die, als dubbelgevouwen, 
iets langer zijn dan de breedte van het zakje.



Stap 11

Haal één koordje door beide tunnels vanaf de rechterkant en het andere koordje 
door beide tunnels vanaf de linkerkant. Knoop de uiteindes goed vast en knip kort af.


Trek je nu de draadjes tegelijk naar buiten toe en je sluit het zakje!


Klaar en vullen maar!



Heel veel succes!

Meer tips om (plastic) afval-loos boodschappen te kunnen doen?
Volg me dan op Facebook!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb dit zakje nu al meerdere keren gemaakt, maar dan voor speelgoed van mijn dochtertje. Een zakje voor een spelletje, voor autotjes, voor een blokkenpuzzel en net weer eentje voor trainrails van de duplo. Ik vind jouw uitleg heel uitgebreid en duidelijk. Dankjewel daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk dit! Ik ga het zsm proberen voor de memory kaarten

    BeantwoordenVerwijderen