vrijdag 27 juni 2014

DIY - Keukendoeken

Het leuke, zachte stofje (oude, flanellen kussensloop) vond ik bij een hele fijne kringloop in Tilburg. Wat ik ervan moest maken op internet (kijk maar eens hier, hier of hier). In combinatie met een hydrofiele doek maakte ik er een stapel, super handige én herbruikbare keukendoekjes van. Ideaal om (gemorste melk, het aanrecht, fornuis, de tafel...) mee schoon te maken en, omdat ook keukenpapier hiermee overbodig wordt, afval besparend!

DIY - Keukendoeken



 Benodigdheden


(Zachte, katoenen) lap stof naar keuze • Hydrofiele doek 
Schaar • Meetlint of lineaal • Naaigaren en een naaimachine.

Stap 1


Leg de lap stof met de goede kant naar beneden op de hydrofiele doek.
Knip een vierkant uit van ± 25 x 25 cm.

Stap 2


Speld vast en naai met een stiksteek langs alle kanten, 
maar houd aan één zijkant een 'gat' van ± 6 cm over.

Stap 3


Knip de scherpe puntjes van de hoekjes (let hierbij goed op
dat je niet door het stiksel knipt) en keer binnenste buiten.


Stap 4


Maak het vierkant mooi plat (eventueel strijken) en zorg dat ook 
de puntjes goed naar buiten zijn 'getrokken'. Naai met een stiksteek het 
gat aan de zijkant dicht én een digitale lijn van boven naar beneden.

Stap 5


Stik helemaal rondom.

Stap 6



Je eerste keukendoekje is klaar! Op naar de volgende...


Keukendoek op rol

De 'keukenrol' variant die ik op internet tegen kwam is natuurlijk wel een beetje vergezocht. 
Tenslotte kun je de doekjes ook prima (op een stapel) in je keukenkastje leggen. 
Aan de andere kant kan het ruimte besparend zijn en ik vond het er ook wel grappig uitzien.
Maar dan wel zónder plastic drukknoopje of klittenband! 

Stap 1


Leg je gemaakte keukendoeken (voor de helft overlappend) over elkaar 
langs de rand van de tafel. Leg je keukenrolhouder plat op het meest linker doekje 
en rol (samen met de doekjes) op naar rechts. Elastiekje erom en klaar!


Leuk, maar bij mij thuis vind je de doekjes gewoon
opgevouwen in het keukenkastje of over de kraan ;-)


Heel veel succes en plezier!

Meer handige (plastic) afval bespaar tips en/of tutorials? 
Kijk dan eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten