donderdag 10 april 2014

DekaMarkt stelt zwaar teleur!

Eigenlijk had ik iets willen posten over, mijn vandaag genomen, stap 3 voor project Sterrencollege, maar onderweg ben ik zo teleurgesteld dat ik even wat anders kwijt moet. Actief bezig met stap 3 stond ik, rond een uur of 12.30 uur) in de DekaMarkt op de Meester Cornelisstraat 52, in de buurt van het Santpoorterplein te Haarlem. Dit is dezelfde DekaMarkt die op loopafstand van het Sterrencollege is en waar het merendeel van de gevonden plastic zakjes vandaan komt. In vijf dagen raapte ik er maar liefst 71 stuks uit het water, de bosjes en van de stoep. En dan heb ik er ongetwijfeld nog een heleboel over het hoofd gezien....


Maar goed, ondanks dat ik al van plan was om ook deze supermarkt hierover aan te spreken, was ik er nu dus even voor iets anders. Al snel werd mijn aandacht afgeleid door de (in hordes) binnenstromende scholieren. Allemaal met maar één doel: hun lunch; in de vorm van een voorverpakt broodje (variërend van frikandel tot sauzijzenbroodje) met een blikje/flesje drinken (red bull, AA...)

Wetende dat waarschijnlijk een groot deel van deze verpakkingen buiten weer op de grond gegooid zouden worden, kon ik het niet langer aanzien en heb ik ter plekke om een gesprek met de filiaalmanager gevraagd. Hoewel ze bereid was om hier even wat tijd voor te nemen, was ik toch erg teleurgesteld over haar reaktie. 'Wat moeten we dan; we kunnen de broodjes toch niet los verkopen' en 'Ga eens bij de school langs' tot 'Wij voeden ze op tot aan de deur'. Vooral die laatste opmerking heeft mij enorm geraakt......wij voeden ze op tot aan de deur....' alsof zij niet mede verantwoordelijk zijn voor de enorme overlast en vervuiling die de scholieren buiten (met hun producten/verpakkingen!) veroorzaken. Alsof het buiten hun macht ligt....

Tot de deur en niet verder..... wat een mentaliteit! En ook onbegrijpelijk, aangezien de filiaalmanager volkomen op de hoogte blijkt te zijn van het probleem en dat ze regelmatig geconfronteerd wordt met mensen uit de buurt die klagen over het vele zwerfafval. Zwerfafval afkomstig uit 'haar' DekaMarkt. Persoonlijk vind ik het een héél erg zwakte bod om de verantwoordelijkheid zo makkelijk buiten jezelf te leggen. Natuurlijk, vooral ouders en ook school spelen een belangrijke rol. Maar als ze weten dat hun eigen (rest)producten milieu -en overlast problemen veroorzaken, dan moet je toch bereid zijn om naar alternatieven te zoeken? Of in ieder geval daar eens over na te denken? Op mijn vraag of ik een keer wat langer kon langskomen om te kijken of en hoe er misschien een oplossing voor dit zwerfafval probleem kan worden gevonden werd helaas negatief gereageerd.

Op de site staat een tabje DekaMarkt duurzaam. Maar nee, tot de deur en niet verder..... Triest!


Vragen/opmerkingen? Ik hoor ze graag! Laat ze achter op mijn blog of Facebook of stuur me een mailtje.

3 opmerkingen:

  1. En waarom zouden ze die broodjes niet los (onverpakt) kunnen verkopen? Wat is daar dan het probleem? Dat het product niet gescand kan worden? Dan geef je de caissières toch een lijst met scancodes? Als de filiaalleidster dus bekend is met het probleem lijkt het me dat de druk wat opgevoerd zou moeten worden. Daar zij de producten verkoopt, inclusief verpakking, draagt ze weldegelijk verantwoordelijkheid. Is er een buurtvereniging o.i.d. waar je, je gezicht kunt laten zien? grt Marnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een buurtvereniging.... goed idee. Heb net gegoogled en zag dat er een 'Wijkraad Kleverpark' bestaat. Misschien inderdaad eens contact met ze opnemen....

      Verwijderen
  2. Kunnen ze geen regel instellen dat scholieren zelf een broodtrommel moeten meenemen om de broodjes in te stoppen tot ze voorbij de kassa zijn ? Als supermarkten van scholieren kunnen eisen hun tas bij de voorkant achter te laten omdat er teveel gejat word zou dit ook moeten kunnen

    BeantwoordenVerwijderen