zaterdag 22 februari 2014

Stapje voor stapje.....



Ik begin steeds meer mijn weg te vinden in het 'afval-loos' boodschappen doen. En wat voelt dat toch goed! Zo heerlijk om te weten dat op echt op is. Dat je, na het nuttigen van allerlei producten en voedingsmiddelen, geen vervuilend restafval overhoudt.

Net zoals dinsdag ondertussen mijn vaste 'raap-dag' is geworden; zo is de zaterdag inmiddels standaard mijn 'markt-dag'. Ook daar ontdek is steeds meer dingen, die me blij maken. Zo bezocht ik vanmorgen het kraampje met de heerlijke pesto's/sausjes en tapenade's. Het aanreiken van mijn eigen weck-potje was geen enkel probleem. Zelfs niet toen de markt-kraam-vrouw het Tarra knopje van de weegschaal niet kon vinden. Ze vulde het potje en berekende naderhand het netto-gewicht. Ik verheug me nu al om die heerlijke, verse pesto en 'Heks'n Kaas' (smeeuige smeerdip van roomkaas met verse kruiden; prei, peterselie en knoflook) vanavond te gaan eten!

Mjammie!
Bij het oude, vertrouwde biologische groentenstalletje aan de overkant, ging alles weer netjes mee in mijn eigen gehaakte netjes. Alleen voor de sperciebonen had ik nog geen geschikt tasje. Tot vandaag! Na het vinden van een fijn, kantig stuk stof (wat ik al tijden in mijn kast had liggen) heb ik gisteravond een nieuw tasje gemaakt. Perfect voor uitstekende, kleine groentes als sperciebonen; spruitjes etc... én met superhandige treksluiting, zodat er echt niets uit kan vallen! Bovendien weegt het niets en kan het steeds opnieuw gebruikt worden!

Makkelijk te vullen....
.... en te sluiten!
Het patroon/model van het zakje is gebaseerd op de oude 'knikkerzak' en op internet zijn verschillende, gratis patronen te vinden. Google maar eens op 'draw string bag'. Bij 'SewMamaSew' vind je ook een paar patronen. Weliswaar in het Engels, maar de handleidingen gaan meestal gepaard met een duidelijke foto-beschrijving en als ik het kan moet het jullie ook zeker lukken ;-)

Na al mijn boodschappen op de markt gedaan te hebben, had ik nog één weck-potje over. Hier had ik nog een speciale bedoeling mee en fietste dan ook naar Simon Levelt. Bekenden met deze winkel weten waarschijnlijk nu al wel wát er in het potje moest komen. Inderdaad; heerlijke, verse thee! Ook hier was het geen enkel probleem, toen ik vroeg of het in mijn eigen, meegebrachte potje mocht. Moeilijk om te kiezen trouwens, de hele wand stond vol met de heerlijkste smaken! Uiteindelijk is de biologische 'earl grey' geworden. Leuk vooruitzicht om, als deze op is, een andere lekker alternatief uit te zoeken!

Wat ruikt dat lekker!
Restte me alleen nog het thee-ei; wat uiteindelijk een 'thee-bekertje' is geworden. Volgens de verkoopster steviger dan een thee-ei en ook handiger, aangezien er een dekseltje/schoteltje bij zit. Wel jammer dat dit thee-bekertje verpakt was in plastic, maar aangezien ik vanaf nu geen, met plastic ingesealde, thee-verpakkingen meer hoef te kopen, heb ik dat meer even op de koop toe genomen. Uiteraard is het meteen in mijn plastic-afval zak terechtgekomen.

Jammer.
Tea-time!
Benieuwd naar mijn volgende (plastic) besparingen en ervaringen? Like me dan op Facebook!
Fijn weekend! Oukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten